Door Marco Za 24 okt 2015

Youtube: het grote rode gevaar

Hoewel een artikel over een socialistische samenzwering vanuit het kapitalistische hart van de wereld best vermakelijk zou zijn, doel ik met de titel echter op Youtube’s aankomende betaalde versie: Youtube Red. Door je hier op te abonneren ben je van alle advertenties af, en zou je tevens in de toekomst op unieke content kunnen rekenen. Toch lijken er nog een hoop haken en ogen aan te zitten, en door niet direct verduidelijking te geven haalt Youtube zich nu al de woede van een deel van de userbase op de hals.

YouTube-Red (1)

Geen advertenties meer

Youtube worstelt met een aantal zaken, waaronder het succes van Netflix, dat nog stevig op nummer één staat als het gaat om het streamen van betaalde content in hoge kwaliteit. Dat is ook zeker geen geheim. Ook het feit dat Google zo’n beetje werelddominantie begeert met door het centrale punt voor alle digitale behoeftes te worden is bekend. Sterker nog, ze zijn al vaker beticht van het misbruiken van hun bereik door bijvoorbeeld Google+ resultaten voorrang te geven binnen hun zoekmachine. Wat er nu staat te gebeuren met Youtube maakt het allemaal niet rooskleuriger.

Afgelopen zomer introduceerde Youtube al het concept van betaalde content. Door per video te betalen of zelfs een abonnement te nemen op een kanaal kunnen consumenten daarmee de makers van de content beter ondersteunen. Uiteraard is dit niet helemaal uit altruïsme, want Youtube pakt wel een percentage van die opbrengsten voor zichzelf. Vervolgens hebben ze nu kenbaar gemaakt dat binnenkort Youtube Red van start gaat: een abonnement op Youtube zelf, dat je in staat stelt alle content zonder advertenties te zien. Vanaf volgend jaar krijg je als lid van Youtube Red ook nog unieke content, zoals het onderstaande:

“Scare PewDiePie: In this reality-adventure series from the creator and executive producers of The Walking Dead at Skybound Entertainment and Maker Studios, experience thrills, chills and laughter as PewDiePie encounters terrifying situations inspired by his favorite video games.”

Gedwongen deelname

Ja, wow, daar wil ik inderdaad geld heen laten gaan, lijkt me geweldig (einde sarcasme). Maar goed, los van hoeveel dergelijke unieke content daadwerkelijk toevoegt, kent Youtube Red een aantal haken en ogen, waar een klein deel van de gebruikers nu al woedend over is (er is al een petitie opgezet om het weer weg te krijgen). Want het enige verdienmodel dat via Youtube zelf liep was (tot voor kort) het aanzetten van advertenties op je video’s, ook wel bekend binnen Youtube als monitize-en. Door nu de mogelijkheid te bieden dat te omzeilen tegen betaling, worden mensen die daadwerkelijk enkel hier aan verdienen best hard genaaid. Je hebt dan namelijk geen keuze.

Youtube verplicht aanbieders van content er namelijk mee akkoord te gaan dat hun video’s niets verdienen aan Youtube Red-leden. Doe je dit niet, dan worden al je video’s op “privé” gezet en zijn ze enkel nog voor jou zichtbaar. Daarmee kun je dan tevens fluiten naar geld dat je krijgt van mensen die zich op jouw kanaal hebben geabonneerd voor betaalde content. Youtube zegt in de aankondiging van Youtube Red dan wel leuk dat 99 procent van hun producenten akkoord is gegaan met de Youtube Red-deal, maar iedereen zal begrijpen dat deze mensen weinig keus hadden. Het was dat of fluiten naar alle inkomsten. Bizar.

Google-play-music-want

Geen goed teken

Overigens geldt dit enkel voor zogeheten Youtube-partners. Dit omvat enkel kanalen met meer dan 1000 abonnees die sowieso al meer aan advertenties op Youtube verdienden dan jij en ik. Toch mag iedereen advertenties aanzetten op zijn video’s, dus dat zou effectief betekenen dat alle kanalen onder die grens sowieso niks in te brengen hebben. Google laat zich hiermee zeker van zijn slechtste kant zien. My way or the high way, lijkt het credo. Dat alles alleen maar ten goede van Youtube uitpakt wordt niet eens verbloemd. Daarbij voegen ze wel heel vrolijk toe dat er ook een app speciaal voor het beluisteren van muziek op Youtube zal komen, met een betere interface, de mogelijkheid om playlists vanuit andere diensten zoals Spotify over te zetten en meer.

Hierbij koppelen ze hun bestaande dienst, Google Play Music, ook direct aan Youtube Red. Heb je een abonnement op Red, dan heb je ook een abonnement op de muziekdienst. Het oogt megalomaan en alles behalve gebruikersvriendelijk, aangezien je nog wel aparte apps zult behouden voor de verschillende diensten. Daarbij kaart website Techcrunch terecht aan dat het zorgen voor de toekomst schept. Stel dat het Google lukt om met Youtube Red zowel de oude rol van Youtube te behouden als de rol van Netflix over te nemen, dan wordt het daadwerkelijk het vaste medium voor alle mogelijke online videocontent. En hoe kut is het dan, als ze dan weer hun spierballen laten rollen ten koste van de makers van die content?

43234