Valkyria Revolution Review
Door Jelle Do 29 jun 2017

Valkyria Revolution Review

Valkyria Revolution is op geen enkele manier te vergelijken met het geniale Valkyria Chronicles. Het is een game met een verhaal dat door de grote hoeveelheid saaie personages niet tot zijn recht komt en een vechtsysteem hanteert dat niet boeit. Eentje om gewoonweg te vergeten.

Visueel in orde

Saaie personages
Vechtsysteem is matig

Eén van mijn favoriete games ooit is Valkyria Chronicles. Een game die een boeiend verhaal kent, een uitstekend tactisch vechtsysteem voorschotelt en gebruik maakt van een zeer toffe grafische stijl. Destijds kwam hij op de PlayStation 3 uit en vorig jaar werd hij opnieuw uitgebracht op de pc en PlayStation 4. Sinds die game zijn er een paar andere games in de reeks uitgekomen. Valkyria Chronicles 2 en 3 kwamen exclusief op de PlayStation Portable, waarbij deel drie volgens mij nooit verder is gekomen dan Japan. Daarna werd het stil. Valkyria Revolution, de game die nu uit is, was mijn hoop op een volledige terugkeer van de serie. Maar aan die verwachtingen heeft de nieuwe titel helaas nooit kunnen voldoen.

Valkyria Revolution screenshots 2

De ontwikkelaar heeft een aantal vreemde keuzes gemaakt met de ontwikkeling van deze game, die waarschijnlijk gekoppeld zijn aan het feit dat ze vooral willen scoren op de eigen, Japanse markt. Zo is er een streep gezet door het uitstekende vechtsysteem zoals we dat uit voorgaande games kennen. In plaats daarvan krijg je een Dynasty Warriors-achtig systeem. Je loopt met een drietal andere strijders door een ietwat beperkt slagveld en kunt onderweg een beetje rondhakken op je tegenstanders. Daarbij moet je wel elke keer een paar seconden wachten voordat je nieuwe aanval is opgeladen, maar het komt er in de basis op neer dat je gewoon hersenloos op knoppen ramt. De enige uitzondering daarop is te vinden in de eindbaasgevechten. Hierin wordt er wat meer tactiek gevraagd van de speler, en je kunt in deze gevechten effectief gebruik maken van magische aanvallen. Tevens moet je op de momenten dat er krachtige aanvallen van de tegenstander worden ingezet op tijd uit de buurt zijn, om zo in leven te blijven.

De combat is zodoende verre van interessant en eerlijk gezegd kan er hetzelfde gezegd worden over het verhaal. De setting an sich is nog wel goed. Aan het begin zie je bijvoorbeeld hoe het hoofdpersonage van de game er een dubbele agenda op nahoudt en in koele bloede een vijandelijke generaal afslacht terwijl hij zich overgegeven had. Daarmee is de game wat aan de duistere kant. Maar het komt helaas nooit op gang. Er zijn te veel nietszeggende personages, die in de verschillende cutscenes allemaal hun zegje moeten doen. En het is dan niet mogelijk om bepaalde dingen te skippen en de boeiende gesprekken tussen de paar interessante personages te volgen. Het is alles of niets, want je kunt enkel volledige cutscenes skippen. Zodoende heb ik meerdere dialogen aangehoord terwijl ik op mijn telefoon andere spellen aan het spelen was.Valkyria Revolution screenshots 3

Door dit soort problemen komt Valkyria Revolution nooit goed tot zijn recht en is de potentie van het donkere verhaal verspild. Visueel is het dan nog wel in orde in, maar de rest van de game is het gewoon duidelijk niet, waardoor het een gemiste kans is.

Je smult van games met een langdradig verhaal en matig vechtsysteem

Je gamet omdat je lol wilt hebben

74297