Tour de France 2017 Review
Door Jelle Ma 19 jun 2017

Tour de France 2017 Review

Tour de France 2017 is een stuk beter dan zijn voorgangers. Nu is daar niet heel veel voor nodig, aangezien de vorige games echt heel erg slecht waren. Het maken van je eigen team en daarmee seizoen in, seizoen uit te proberen om beter te worden geeft enige voldoening. Het duurt op die manier een tijd voordat je de Tour de France haalt. De game heeft verder minder laadtijden dan zijn voorgangers, en de gameplay leunt minder naar button-bashen. Daartegenover staat dat de game nog altijd wat aan de saaie kant is. Je moet vaak driekwart van een race doorspoelen voordat je echt iets kunt ondernemen. Ook is de hoeveelheid content wat beperkt.

Minder button-bashen
Laadtijden zijn beperkt
Je eigen team maken is leuk

Minpunt
Nog altijd een beetje saai
Hoeveelheid content is beperkt

Over een paar weken is het weer zo ver: dan kunnen we drie weken genieten van mannen die op een fiets rijden in Frankrijk: de Tour de France. Nu ben ik van jongs af aan een liefhebber van de wielersport en volg de Tour al ontzettend lang. En als hij straks op de tv is, dan zal mijn productiviteit op werk ook kelderen, omdat ik gewoon naar de Tour kijk. Als voorbereiding op het moois dat komen gaat, brengt Cyanide vlak voor het evenement hun jaarlijkse Tour de France- en Pro Cycling Manager-games uit. Zoals gebruikelijk is de laatste keer honderd maal interessanter dan de Tour de France-game. Maar voor het eerst in jaren is die laatstgenoemde niet tergend slecht.

In de game ga je aan de slag met een team wielrenners en kun je verschillende races rijden. De Tour de France is daarbij de grote wedstrijd, maar daarnaast heb je ook de Dauphiné en nog een kleinere wedstrijd. Elke wedstrijd kent meerdere etappes, waarbij er afgewisseld wordt tussen sprint-etappes, etappes met heuvels, de echte bergritten en natuurlijk de tijdritten. Deze wedstrijden kun je aangaan met bestaande teams zoals Sky, Movistar en Sunweb. Het is echter interessanter om aan de slag te gaan met de Pro Team-modus.

18156265_10155300977511204_7661057643456501251_o

Hierin maak je je eigen team van rijders en ga je met hen voor de grootst mogelijk glorie. Het interessante aan deze modus is dat je echt carrière moet maken over een paar jaar. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met waar Sunweb nu staat. De ploeg begon ooit met een klein budget als Skil, werd toen Argos en pakte overwinningen met Kittel en Degenkolb, kreeg een groter budget als Giant en heeft nu als Sunweb met Dumoulin zijn eerste grote ronde gewonnen. In Tour de France 2017 begin je ook onderaan de ladder. Met een beperkt budget kun je alleen maar kleine rijders binnenhalen. Samen met deze groep losers probeer je hier en daar wat kleine succesjes te pakken, zoals een bergtrui of de prijs van meest aanvallende renner. Of misschien lukt het je om ergens een etappe te winnen.

Afhankelijk van die prestaties word je uiteindelijk uitgenodigd tot de Tour zelf. De eerste paar jaar ben je voornamelijk bezig met sprokkelen. Extra geld zorgt er voor dat je meer budget hebt om andere renners in het jaar daarop aan te nemen. En als het je lukt om succes te boeken, dan zul je ook renners met meer talent kunnen binnenhengelen. Voordat je echter een team kunt samenstellen met Chris Froome of een andere topper ben je wel al een paar seizoenen bezig.

Het rijden zelf, waar dus zeg maar de actie te vinden is, is net zoals voorgaande games weinig spannend. Het is echter niet meer een kwestie van als een gek op knopjes rammen. Met je rechter trigger kun je nu redelijk makkelijk bepalen hoeveel kracht je wilt gebruiken. Rijd je daarbij in het rood, dan verbruik je je reserves. Doe je dat te veel, dan ben je uitgeput en kom je nauwelijks meer vooruit. Zeker in de bergetappes is het dus verstandig om je energie zo lang mogelijk te bewaren, zodat je op het einde er eventueel nog een sprint uit kunt trekken.

Tour de France

Omdat je als een team speelt, hebben verschillende rijders diverse rollen. Ik kies er meestal voor om de etappe te beginnen met de aangewezen aanvaller. Met hem probeer je dan wat punten voor het bergklassement te winnen en in tussensprints zo hoog mogelijk te eindigen. Dat zijn namelijk geldprijzen die je op kunt pakken en hoe meer geld je hebt, hoe sterker je je team het jaar daarop kunt maken. Als de aanvaller is teruggepakt, dan schakel ik over naar de klassementsman of de aangewezen sprinter om daarmee de etappe af te maken. De laadtijden die je voorgeschoteld krijgt als je van personage wisselt zijn aanwezig, maar minder lang dan hiervoor. Meestal is het een kwestie van seconden voordat je over bent gegaan.

Tot slot is het fijn dat je een doorspoel-optie hebt voor de stukken die minder spannend zijn. Je hoeft niet 100 kilometer lang te kijken hoe jouw rijder in de aanval zit. Je spoelt gewoon de tijd door en binnen een minuut is die afstand voldaan en zit je vol in de finale.

Tour de France 2017 is niet superspannend, de sport is eigenlijk niet echt geschikt voor een actievolle game. Maar voor het eerst sinds jaren is de reeks speelbaar en heb ik me er ergens wel mee vermaakt. Voorgaande games waren gewoon slecht, dit is aardig. Je moet echter wel een grote wielerfan zijn, en er mee kunnen leven dat de game qua content nogal beperkt is.

Je een extreme wielerfan bent

Je wat actie van je game verwacht of veel variatie belangrijk vindt

74064