MotoGP 17 Review

MotoGP 17 Review

Race-gevoel
Gevoel van snelheid

Visueel matig
Tegenstanders zijn niet zo slim
Twee carrière-modi in plaats van één betere

Toen ik in het tijdperk van de eerste Xbox kennismaakte met de MotoGP-serie, heb ik een zwak voor de reeks ontwikkeld. Die eerste drie games op de Xbox, destijds uitgegeven door THQ, beschouw ik nog altijd als de beste racegames ooit. Het gevoel van snelheid en de heerlijke besturing in bochten waren ongekend goed. Sinds die tijd zijn de MotoGP-games nooit meer van dat niveau geweest. Ook MotoGP 17 moet het tegen de herinneringen van vroeger afleggen, maar is wel één van de betere motorrace-games van de afgelopen jaren.

MotoGP 17 screenshots 1

Nu lag de lat op dat gebied niet heel erg hoog, dus zegt het nog niet veel over de kwaliteit van MotoGP 17. En als ik heel eerlijk ben zijn er genoeg zaken waar je de game op kunt afrekenen. Het doet echter het belangrijkste wel goed: het race-gevoel overbrengen. MotoGP 17 slaagt erin om je een gevoel van snelheid te geven, en biedt de ruimte om bochten op diverse manieren door te komen. Wat dat betreft is het circuit van Mugello het beste voorbeeld. Het is dankzij mijn MotoGP-ervaringen een circuit dat ik echt kan dromen.

Zo heb je een lang, recht stuk waar je je topsnelheid haalt, om bij de eerste bocht naar rechts vol te moeten remmen, waarna er een scherpe bocht naar links volgt. Vervolgens heb je achter elkaar een aantal snelle bochten waarbij je, als je perfect instuurt, je rem niet hoeft te gebruiken, en daarna een paar interessant haarspeldbochten waarin je je tegenstanders perfect kunt uitremmen. En dan tot slot de laatste bocht waar je met veel snelheid uit wilt komen om op het rechte stuk je positie te verbeteren. Met het racen is dan ook echt niks mis in deze game.

MotoGP 17 screenshots 7

Wat dat betreft is het dan ook jammer dat de game op andere punten steken laat vallen. Zo is de game grafisch en technisch wat matig. De framerate is zeker bij de start verre van stabiel, en de omgevingen ogen wat saai. Het is niet het spektakel dat je van de MotoGP verwacht. Daarnaast viel me op dat de tegenstanders in de game een iets te hoog Gran Turismo-gehalte hebben. Dat wil zeggen dat men zich keurig houdt aan de ideale lijn. Block je ze, dan zullen ze geen manoeuvre uitvoeren om je op een andere manier te passeren. Sterker nog, het is me meer dan eens voorgekomen dat ik door een hufterige actie een tegenstander van zijn motor af kon tikken en zo geen last meer van hem had. Daar kwam ik dan ongestraft mee weg.

Qua modi doet de game verder het broodnodige, zoals we dat van een Milestone-game gewend zijn. Dat betekent dat je een standaard carriere-modus hebt. Daarin begin je met een Rookie Challenge, om daarna plaats te nemen in de Moto3. Via de Moto2 kom je dan uiteindelijk in de MotoGP terecht. Het is een behoorlijke tocht om daar te komen, dus als je van veel content houdt, dan heb je aan de game best een goede. Het probleem dat ik er echter mee heb, is dat je niet echt een gevoel van progressie hebt. Je rijdt je rondjes, eindigt zo hoog mogelijk in de race, en gaat dan naar de volgende om daar ook weer je ding te doen.

MotoGP 17 screenshots 6

Wat dat betreft is de Managerial Career een stuk interessanter. Hierin ben je naast rijder ook de baas van het team. Je begint gelijk in de Moto3 en verdient reputatie en geld in races, wat je dan weer kunt gebruiken om je motor te verbeteren of om voor het nieuwe seizoen een sterkere motor te kopen. Het gekke hieraan is dat je dus eigenlijk twee carrière-modi hebt, waarin je in beide gevallen gewoon moet racen. Had dan als ontwikkelaar de keuze gemaakt voor een enkele modus om die tot één perfecte carrière-modus te maken met alles erop en eraan.

Je een liefhebber bent van het betere bochtenwerk in race-games

Je graphics in een race-game belangrijk vindt, of je ook een gevoel van voortgang wilt hebben in zulke games

74236