Monster Hunter World – Sleeperhit in wording
Door Jelle Za 17 jun 2017

Monster Hunter World – Sleeperhit in wording

Als je naar de Monster Hunter-serie kijkt, dan is het duidelijk dat het een typische Japanse aangelegenheid is. De speler trekt er op uit om te jagen op enorme monsters om op die manier diverse quests te voltooien. Het is een reeks waarbij er veel herhaling in de gameplay zit en het vechten zelf wat lomp aanvoelt. De gemiddelde Japanse gamer heeft met die elementen niet al te veel problemen, maar in het Westen is de reeks hierdoor minder geschikt voor het grote publiek. Met Monster Hunter World kan daar verandering in komen en kan de serie ook eindelijk in het Westen doorbreken. Naar aanleiding van alles wat we op de E3 hebben gezien en hebben gehoord, zetten we de belangrijkste punten van de game op een rij.

Monster Hunter World komt pas in 2018

Dus we moeten nog wel even een tijdje wachten. De game verschijnt overigens voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Dat is dus anders dan de voorgaande games, die voornamelijk op de handhelds en Nintendo-consoles uitkwamen. Dat terwijl de roots van de reeks bij de PlayStation 2 liggen.

Monster Hunter World Screenshots 6

Monster Hunter World gaat anders zijn de voorgaande games

De ontwikkelaar geeft aan dat de focus van de game meer ligt op het verhaal en het verkennen van de grote open wereld. Het lijkt er dus op dat je niet je standaard hub hebt, waarvandaan je quests aanneemt en van waaruit je op jacht gaat. Daarmee moet de game ook interessanter zijn om in je eentje te spelen, terwijl er overigens nog wel veel ruimte is voor coöperatieve gameplay.

Big Ass Monsters

Wat nog wel hetzelfde is, is dat je te maken krijgt met enorme monsters die jij mag afslachten. In de E3-demo moest de speler jagen op een monster genaamd Anjanath, wat een kruising is tussen een T-Rex en een salamander-achtig wezen. En oh ja, hij kon ook nog vuurspuwen. Verder zagen we ook vliegende wezens, een draak met enorme neusvleugels op zijn kop en een soort pelikaan-meets-hagedis. Met het design van de monsters zit het wel snor dus.

Monster Hunter World Screenshots 4

Een omgeving die leeft

Tijdens de reis daar naar toe krijg je te maken met een ecosysteem dat echt tot leven komt. Er is sprake van een dag- en nachtcyclus en je zult merken dat monsters onderling ook met elkaar in de clinch liggen. Kleine monsters proberen uit de buurt te blijven van grotere, terwijl ze tegelijkertijd jagen op voedsel. En ze zullen ook gebruik maken van situaties die door de speler gecreëerd worden. Wanneer de eerder genoemde Anjanath in een val van de speler loopt en op die manier tijdelijk kwetsbaar is, dan zul je merken dat kleinere beestjes dat moment gebruiken om Anjanath aan te vallen. It’s Jurassic Park all over again.

Verzamel voorwerpen

Naast het jagen op monsters moet je ook goed opletten wat je in je omgeving mee kunt nemen. Resources in de omgeving kun je gebruiken om later betere wapens van te maken of je verzamelt informatie over waar eventuele epische monsters zich bevinden. En dan heb je nog de gadgets die je kunt gebruiken. Zo heb je een grappling hook om snel hoger gelegen plekken te bereiken en speciale kleding die er voor zorgt dat monsters jou minder snel zien.

Monster Hunter World Screenshots 1

Hakken, zagen, knallen

Wie ervan houdt om variatie te hebben op het gebied van wapens, kan met Monster Hunter World zijn hart ophalen. De ontwikkelaar heeft laten weten dat alle veertien wapensoorten uit de voorgaande game hun opwachting maken. Dat betekent dat je los kunt gaan met enorme zwaarden, bijlen en andere slagwapens, maar ook met enkele langeafstandswapens zoals enorme kruisbogen en kanonnen.

Geen laadtijden

De ontwikkelaar belooft dat de game geen laadtijden krijgt als je van het ene gebied naar het andere reist. Ook dat is een flinke aanpassing ten opzichte van voorgaande games, waarbij je tussen diverse gebieden telkens een laadscherm kreeg.

Monster Hunter World Screenshots 12

Online drop-in en drop-out

Tot slot moet het makkelijk zijn om met vrienden te spelen dankzij een drop-in en drop-out systeem. Op die manier kun je als speler in theorie op elk gewenst moment een vriend joinen en wanneer je er genoeg van hebt de game weer verlaten. Je hoeft dus niet een apart online potje op te starten om samen te gaan spelen.

74023