Gravity Rush 2 Review
Door Jelle Wo 11 jan 2017

Gravity Rush 2 Review

Fijne game om het jaar mee in te luiden

Gravity Rush 2 is een fijne game om het jaar 2017 mee in te luiden. Het begin is even doorbijten, de camerabesturing is nog niet optimaal en zijmissies zijn niet superboeiend. Maar wanneer je de vrolijke kleurrijke wereld ziet, gewend bent geraakt aan de gameplay en het hoofdpersonage Kat zich langzaam ontwikkelt, blijkt Gravity Rush 2 een zeer vermakelijke titel.

Kat is een tof personage
De nieuwe wereld is zeer kleurrijk
Nieuwe krachten om mee te spelen

Camera doet nog niet wat je zou willen
Zijmissies bieden niet veel meerwaarde

De eerste Gravity Rush was één van die games die redelijk de moeite waard was wanneer je een PlayStation Vita had. De status van klassieker die de game heeft gekregen is wat overdreven, want er waren duidelijke gebreken. Gedeeltelijk was dat te wijten aan de beperkingen die de Vita opleverde, alsmede een camerastandpunt dat niet altijd deed wat je wilde. En dan had je nog de wereld waarin de game zich afspeelde. Als Kat had je de mogelijkheid om met de zwaartekracht te spelen en op die manier mensen te helpen, maar de bewoners van de stad Hekseville wilde daar niks van weten. Hierdoor voelde ik me lange tijd ongewenst en duurde het even voordat ik dat negatieve gevoel kon afschudden.

gravity rush 2 review

Gravity Rush 2 heeft niks meer met de Vita te maken en is vanaf het begin af aan ontwikkeld voor de PlayStation 4. Dat levert voordelen op. Met name op het visuele vlak weet de game zo nu en dan indruk te maken. Er zijn momenten waarop de wereld van Gravity Rush 2 doet denken aan een modern sprookje. Dat alles op zijn plaats valt, je omringd wordt door een vrolijke en kleurrijke omgeving en je dankzij je zwaartekracht-mogelijkheden door die wereld vliegt. Ja, de camera is nog niet perfect en zeker in de combat zijn er momenten dat je door wat problemen niet kunt doen wat je zou willen, maar de algehele vrolijkheid die de game uitstraalt maakt dat meer dan goed.

Op gang komen

Echter heeft de ontwikkelaar weinig geleerd van de fouten die in het eerste deel zijn gemaakt. Het begin is minder slecht dan in het origineel, maar de echte schoonheid van de game vind je pas nadat je de eerste verhalende missies hebt voltooid. Ook helpt het wel als je bekend bent met het origineel qua personages en de wereld waarin Gravity Rush 2 zich afspeelt. Je wordt na de opening redelijk in het diepe gegooid en er wordt min of meer verwacht dat je de basis van de game begrijpt.

gravity rush 2 review

De gameplay-mogelijkheden worden gelukkig wel rustig geïntroduceerd. Hoofdpersonage Kat kan aan het begin nog niet alles wat ze in de eerste Gravity Rush kon, maar langzaam maar zeker komen de vaardigheden terug. De manier waarop je rondvliegt gaat wel iets soepeler dan voorheen en ook de combat werkt fijner, doordat je een iets beter overzicht hebt. Binnen de kortste keren vlieg je om vijanden heen, raak je hen op hun zwakke plekken en schakel je ze uit. En met de kristallen die je onderweg verzamelt kun je via een licht RPG-systeem Kat op verschillende punten verbeteren, waardoor ze uiteindelijk nog beter uit de verf komt.

” Soms heb je wel het gevoel dat je als enige in de wereld een moreel kompas hebt, want de rest is vooral bezig met overleven”

Het hoofdverhaal van de game is onderhoudend. Hierin zie je hoe Kat langzaam opbloeit en komen thema’s als arm tegen rijk, naastenliefde en trouw naar voren. Kat als personage wordt redelijk goed neergezet, mede dankzij een aantal typetjes om haar heen. Soms heb je wel het gevoel dat je als enige in de wereld een moreel kompas hebt, want de rest is vooral bezig met overleven en zijn eigen zaakjes zo goed mogelijk beschermen.

gravity rush 2 review

De missies die je in het hoofdverhaal doet zijn boeiend genoeg en de voortgang die je boekt geeft je redenen om door te gaan. De zijmissies zijn daarentegen een stuk minder interessant. De diepgang in die missies is veel minder groot en ze voelen vaak als een ‘moetje’. En dan bedoel ik moetjes die je eigenlijk niet hoeft te doen. Ik heb ze voornamelijk overgeslagen en heb me gestort op het hoofdverhaal. Dat geeft gewoon simpelweg de meeste voldoening.

Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat het avontuur dat Gravity Rush 2 me een tijd heeft vermaakt. Het is goed om te zien dat je na een paar uur spelen nog een hoop nieuwe dingen leert, diverse challenges en vijanden krijgt voorgeschoteld en personages tegenkomt die een ander licht op het avontuur laten schijnen. Gravity Rush 2 gaat niet de boeken in als een all-time klassieker, maar het is een mooie toevoeging op het huidige aanbod PlayStation 4-games en een uitstekende sequel op een fijne Vita-game.

gravity rush 2 review

Wel spelen als…
Je op zoek bent naar een avontuur met een twist in een bijzonder kleurrijke wereld