God Wars Future Past Review
Door Jelle Ma 26 jun 2017

God Wars Future Past Review

God Wars Future Past is een game die het qua gameplay lekker basic houdt en qua verhaal interessant. Het is zeker niet de beste Tactical RPG ooit, maar met genoeg battles, een tof jobsysteem en een wereld die het verdient om verkend te worden is het een game waar ik me enorm mee vermaakt heb.

Interessant verhaal
Goed vechtsysteem
Japanse en Engelse stemmen

Gaat niet super niet

Mijn favoriete game ooit is Final Fantasy VII, dat is geen groot geheim. Maar ik heb ook een duidelijke nummer twee: Final Fantasy Tactics. Waar de eerste game mijn voorliefde voor JRPG’s heeft ontwikkeld, is de tweede verantwoordelijk voor een lichte verslaving aan Turn Based Strategic RPG. Dat is nogal een breed begrip en er vallen ook games als Fire Emblem en XCOM onder. Het gaat mij echter om games waarbij je op een groot speelveld wordt gegooid, je de actie vanuit een isometrisch perspectief krijgt voorgeschoteld en je met een aantal Hero-units speelt, die via Job-systemen nieuwe vaardigheden kunnen leren. Een beschrijving waar de game God Wars Future Past voor de PlayStation 4 perfect onder valt.

God Wars 1

Dit is namelijk echt een game in de stijl van Final Fantasy Tactics. Het speelt zich af in een soort feodaal Japan, waarin Japanse traditie en bovennatuurlijke krachten centraal staan. De game begint op een nogal brute manier. Daarin zien we hoe de koningin van het land haar meest geliefde dochter in de vulkaan van Mount Fuji smijt, om op die manier de goden tot rust te brengen. Vervolgens sluit ze haar andere dochter op in een tempel, voor het geval ze nog een keer een dochter nodig heeft om in de kolkende lava te gooien. En ondanks dat wordt de koningin gezien als een juweel voor het land en is ze intens geliefd. Dertien jaar na die nacht is de koningin al een tijdje zoek en wordt haar opgesloten dochter, Kaguya uit haar tempel bevrijdt door ene Kintaro, die samen met zijn goddelijke beer-strijder Kuma de bewakers van de tempel in elkaar beukt. Vervolgens gaan ze met zijn drieen op avontuur, op zoek naar de koningin en ontdekken ze dat er heel wat problemen in het land zijn. Deze zijn enerzijds veroorzaakt door de mensen, maar ook de goden maken er een behoorlijk potje van.

Het avontuur dat je volgt is een combinatie tussen verhaal en knokken. Het verhaal wordt verteld via toffe anime cinematics en de wel bekende 2D-art met tekstwolkjes, waarmee personages met elkaar praten. Daarbij wordt alles voorzien van voice-overs en kun je kiezen tussen de Engelse en Japanse variant. De Engelse is zeker niet slecht, maar in dit soort games kies ik toch voor de Japanse versie, die gewoon goed is. Het verhaal zelf boeit. Personages zijn interessant en de gesprekken houden het voor Japanse games nog redelijk bondig. Qua verhaal gaat het niet zo diep of is het als meeslepend als Final Fantasy Tactics of Tactics Ogre, maar onderhoudend is het zeker.

God Wars 2

Toch zijn het de gevechten waar de echte kracht ligt. God Wars maakt gebruik van een systeem dat het heel basic houdt. Dat betekent dat je per beurt kunt lopen en aanvallen en het succes van je fysieke aanval gekoppeld is aan jouw positie ten opzichte van de vijand. Sta je voor zijn neus, dan geef je de tegenstander percentueel een grotere kans om jouw aanval af te weren, terwijl aanvallen van achteren eigenlijk niet te blokkeren zijn. Daarnaast heb je diverse skills die je kunt inzetten en waarvoor je MP moet gebruiken. Na elke beurt vult deze MP zich aan, maar bij een snel personage als Kaguya gaat dat sneller dan bij Kuma, die het meer van zijn fysieke kracht moet hebben.

Voor elke actie die je in de gevechten uitvoert verdien je Experience- en Job-points. Met de eerste stijg je in levels en word je sterker, terwijl je met de tweede de vaardigheden van jouw betreffende Job kunt verbeteren. Uiteindelijk zijn er meer dan vijftien verschillende jobs die je aan jouw personages kunt geven. Elke strijder kan twee jobs per keer gebruiken en maakt daarnaast ook nog gebruik van een derde, unieke job. Die is echt toegespitst op welk personage je hebt. De andere twee kun je dus vrij kiezen. Nieuwe jobs speel je daarbij vrij door in andere jobs in level te stijgen. Nieuwe jobs leveren weer andere speelstijlen en mogelijkheden op en zo is het grinden in gevechten iets dat je doet met een bepaalde reden.

God Wars 3

Verder zijn er op verschillende plekken in de wereld Shrines, waar je wat extra gevechten aan kunt gaan om zo bepaalde voorwerpen te krijgen en gewoon wat extra kunt grinden. Je kunt in shops nieuwe voorwerpen kopen om jouw team sterker te maken en met de verzamelde job points jouw bestaande vaardigheden upgraden. Het gaat redelijk diep, zonder dat je het overzicht kwijtraakt. Iets dat ik in de Disgaea-games altijd wel heb. God Wars Future Past is gewoon een zeer degelijke Tactical RPG zonder dat het gekke dingen doet.

Je een combinatie tussen tactiek en verhaal tof vindt

Je bepaalde diepgang zoekt in je tactische RPG-ervaring

74262