Ever Oasis Review
Door Jelle Ma 26 jun 2017

Ever Oasis Review

Ever Oasis is een game die zijn schoonheid laat zien als je bereid bent om er tijd in te steken en het matige begin te overleven. Zeker op het gebied van verhaal is het erg matig, maar de gameplay van Ever Oasis maakt veel goed. Zelda-achtige elementen gecombineerd met een vorm van management zoals we dat kennen uit de Harvest Moon-reeks zorgt voor een interessante titel.

Diepgang
Veel te doen
Interessante puzzels

Het verhaal
Zwak begin

Traditioneel gezien is de zomer een rustige tijd voor game-releases. Het is een periode waarin je simpelweg minder tijd besteedt achter je favoriete console. Daarmee is het wel een tijd om de handheld erbij te pakken en daarmee aan de slag te gaan. Wat dat betreft is het mooi om te zien dat er elk jaar in deze periode wel een interessante game verschijnt voor de Nintendo 3DS. Dit jaar is dat Ever Oasis, een game die avonturieren combineert met elementen zoals we die uit de Harvest Moon-serie kennen.

Ever Oasis 4

In Ever Oasis reis je af naar de woestijn, waar het uiteraard een droge zooi is. Dat is het echter niet altijd geweest. Vroeger was de woestijn in de wereld van Ever Oasis een groene plek, waar iedereen het naar zijn had. Totdat vanuit het niets de wereld te maken kreeg met Chaos. Een duistere kracht die ervoor zorgde dat al het mooie en groene verging. Op dat moment sloegen de Seedlings hun handen ineen met de Water Spirits om zo oasen te creëren in de woestijn, waar de bewoners hun heil konden vinden.

Het avontuur begint in zo’n oase, waar jouw broer de grote leider is. Hij zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt, en je bent min of meer zijn leerling. Op een dag gebeurt hetgeen waar je broer al bang voor was: de Chaos duikt op in de oase en alles staat op het punt om voor eens en altijd verloren te gaan. Als een laatste actie tovert jouw broer een soort magische tornado tevoorschijn, die je meeneemt naar een waterbron waar voor de rest niks te vinden is. Vanaf dat moment begint het echte avontuur. Samen met de aanwezige Water Spirit bouw je je eigen oase op en werk je in de stijl van Harvest Moon aan alles wat daaraan gekoppeld is.

Ever Oasis 5

Daarin is het aan jou om bewoners naar jouw oase te krijgen. Als ze er dan eenmaal zijn moet je klusjes voor hen opknappen, zodat ze besluiten om ook echt bij jou te komen wonen, en daar bijvoorbeeld een winkel te openen. Vervolgens moet je er weer voor zorgen dat die winkels voorzien zijn van voorraden, zodat ze ook daadwerkelijk dingen kunnen verkopen. Ben je daarin geslaagd, dan ga je naar bed om op je te maken voor een nieuwe dag met nieuwe uitdagingen.

Je zult er soms ook opuit moeten gaan om in de wijde wereld het gevaar op te zoeken. De game verandert dan in een Zelda-achtige game, waarbij je in een grote open wereld vijanden ziet rondlopen, die je via een simpel vechtsysteem in elkaar kunt slaan. De voorwerpen die zij achterlaten kun jij dan weer meenemen om zelf te gebruiken. Ook kom je dan wat puzzels tegen die je dient op te lossen, om zo in nieuwe gebieden te komen en nieuwe gevaren te trotseren.

Zo kabbelt de game een beetje voort en combineer je het managen van je dorp samen met het beleven van avonturen. Later zul je ook bewoners kunnen rekruteren om klusjes voor je op te knappen, zodat je meer tijd hebt om je met belangrijke zaken bezig te houden. Of neem iemand mee op avontuur om zo puzzels op te lossen die je in je eentje niet kunt voltooien.

Als totaalpakket is Ever Oasis zeer interessant. De game heeft echter één probleem: het komt zo godvergeten langzaam op gang. Zeker de eerste twee uur is het gewoon tegen het saaie aan en duurt het echt lang voordat het gaat boeien. Dat is dood- en doodzonde, want zodra je wat verder komt en je wat minder bij de hand wordt genomen in een verhaal dat eigenlijk niet boeit, begint het leuk te worden. Daarmee is het een game voor hen die geduld hebben en er mee kunnen leven dat de eerste paar uur gewoon echt niet leuk zijn.

Je beschikt over engelengeduld en een combinatie van actie, puzzel en management ziet zitten

Je een gamer bent die gelijk in de actie wil duiken

74250