Essentials 2017 – Yakuza 0
Door Jelle Ma 09 jan 2017

Essentials 2017 – Yakuza 0

De Yakuza-reeks is een lastige. In Japan zijn de games behoorlijk populair, maar in het Westen weet het nooit echt aan te slaan. Een echte duidelijke reden is daar nou niet echt voor, maar er zijn wel punten waarop de games moeilijk zijn om van te houden. Ten eerste duurt het altijd heel lang voordat een Yakuza-game de weg naar het Westen vindt. Op het moment dat hij uitkomt is hij dan alweer verouderd. Ten tweede is het heel erg Japans en al die typische dingen zijn niet voor iedereen geschikt. En ten derde is het wat lastig om in te stappen, aangezien de verhaallijnen aan elkaar vastzitten.

Wat is het?

Dat laatste probleem heb je nu niet met Yakuza 0, aangezien het een prequel op de serie is. De game neemt je mee naar het Japan van de jaren tachtig, waarin je kennismaakt met een jonge Kazuma Kiryu en Goro Majima. Er zijn twee gebieden waarin je kunt losgaan. Ten eerste Kamurocho, dat gebaseerd is op Shinjuku uit Tokio en Sotenbori, dat zijn oorsprong vindt in Osaka’s Dotonbori. Als je ooit de luxe hebt gehad om op die plekken geweest te zijn, dan zul je het één en ander herkennen, ondanks dat de game zich zo’n dertig jaar geleden afspeelt.

 

Beide personages kennen hun eigen problemen. Goro krijgt de opdracht om iemand te vermoorden, maar weigert dat te doen wanneer hij er achter komt dat het gaat om een blinde vrouw. En Kazuma wordt verdacht van een moord die hij niet heeft begaan en wordt opgejaagd door de Yakuza, terwijl hij probeert zijn naam te zuiveren.

Maar buiten deze hoofdverhaallijn is er natuurlijk nog veel meer te beleven. Net zoals in de voorgaande games kun je bijvoorbeeld rondlopen en onderweg te maken krijgen met wat schurken die jou willen aanpakken en dan kom je terecht in de battles. Het vechtsysteem biedt je de mogelijkheid om tijdens het vechten te wisselen van stijl. Er zijn daarbij meerdere stijlen beschikbaar: brawler (standaard), beast (gebruikmaken van heavy weapons) en rush (snel er op los rammen) kun je gebruiken als je met Kazuma speelt. Goro speelt als thug (standaard), slugger (rammen met een honkbalknuppel) en breaker (rammen terwijl je danst). Door deze verschillen moeten de gevechten gevarieerder en interessanter worden.

Ook zijn er veel minigames in Yakuza 0 te vinden. Zo kun je gaan daten met vrouwen, aan karaoke meedoen, klassieke arcade-games spelen en nog veel meer. Ook is het mogelijk om je eigen nachtclub te runnen en er voor te zorgen dat de klanten het naar hun zin hebben. Als je houdt van games waarin je veel verschillende dingen kunt doen, dan lijk je aan Yakuza 0 een goede te hebben.

 

Waarom wel?

Het geeft je een tof kijkje in de Japanse wereld van het einde van de jaren tachtig, geeft je een kans om het begin van de reeks te ervaren en er is heel veel te beleven. En hij komt uit in een tijd dat het nog niet heel erg druk is in het releaseschema. De perfecte kans dus.

Waarom niet?

Wellicht is de game te Japans voor de gemiddelde gamer. Je moet je wel een beetje kunnen verplaatsen in de wereld en het geduld hebben voor de soms nogal lange conversaties. Daartegenover staat dan weer dat de game op sommige momenten juist heel raar absurd is. Het is daarmee gewoon een game die niet bij iedereen in de juiste smaak zal vallen.

67371