Essentials 2017 – Horizon: Zero Dawn
Door Marco Wo 11 jan 2017

Essentials 2017 – Horizon: Zero Dawn

Dit jaar heeft de kans de nodige knallers voort te gaan brengen, waaronder het bijzondere Horizon: Zero Dawn. Niet eens bijzonder omdat het om een game van Nederlandse studio Guerilla gaat, maar omdat het er zo verdomd mooi uitziet. Het ontwerp van de game knalt in alle tot nu toe getoonde beelden van het scherm af. Ik bedoel kom op, robotachtige dino´s, what´s not to love?

Wat is het?

Horizon: Zero Dawn lijkt een open wereld-game te worden op dezelfde wijze als bijvoorbeeld een Rise of The Tomb Raider dat is. Grote omgevingen om vrij te bewandelen, met focuspunten waar het verhaal zich voortzet. In een wereld waarin moderne beschaving in het verleden lijkt te liggen, moeten mensen op ouderwetse wijze zien te overleven in stammen en leven van het land.

horizon-zero-dawn-screenshots-5

Alleen ziet dat land er bizar sci-fi uit. De omgevingen zien er uit als ongerepte natuur / natuur die terrein teruggewonnen heeft (overgroeide steden of overblijfselen daarvan), maar de dieren die er rondlopen zijn robotten. Ze zijn er in vele soorten en maten, en gedragen zich als bekende roofdieren en kuddedieren, maar zijn duidelijk van staal en hebben lichtgevende onderdelen. Een vrij originele setting dus, waarin het verhaal van hoofdpersonage Aloy centraal staat.

Van wat we tot nu toe gezien hebben kun je op meerdere manieren het gevecht aangaan met vijandige wezens, door ze in de val te lokken of als ouderwetse jagers in het nauw te drijven. Eenmaal gedood kun je onderdelen uit de lijken halen, waarmee je weer nieuwe items kunt craften om je bij te staan in je avontuur. Het is inmiddels een redelijk bekend concept, maar door de bijzondere setting heeft het alsnog een vernieuwende uitstraling.

horizon-zero-dawn-screenshots-5

Waarom wel?

Guerilla heeft zichzelf inmiddels wel bewezen als AAA-studio, en alle getoonde beelden van Horizon: Zero Dawn ogen niet alleen mooi, maar ook verdomd tof. De animaties, de aandacht voor detail, de vormgeving, alles lijkt een mooi geheel te vormen dat voor een onvergetelijk avontuur kan zorgen.

Waarom niet?

We weten nog niet hoeveel diversiteit in gameplay de game daadwerkelijk gaat bieden. Voor hetzelfde geld ben je na een paar uur jagen al uitgekeken op de game, zonder dat er nog redenen zijn om verder te blijven spelen. Ook weten we nog bijster weinig van het verhaal en of dat het geheel aan elkaar kan knopen.

67539