Essentials 2017 – Agents of Mayhem
Door Jelle Di 10 jan 2017

Essentials 2017 – Agents of Mayhem

Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de studio Volition. Ooit maakte ik kennis met de studio middels de Red Faction-games. Games die destijds draaiden om het zo goed mogelijk slopen van de omgeving en het op die manier ontdekken van nieuwe paden. Vervolgens maakte de ontwikkelaar furore met de Saints Row-games, waarvan het tweede deel een goede combinatie van sandbox-games en humor neerzette. Daarna werd het voor mij iets te veel ‘hey, kijk eens hoe grappig we zijn’. Dit jaar brengen zij een nieuw IP tot leven: Agents of Mayhem. Een game die zich weliswaar afspeelt in het universum van Saints Row, maar wel heel anders is.

Wat is het?

Agents of Mayhem kun je het beste zien als een game die wat liefde kent voor de Crackdown-reeks. Jij als speler neemt drie van de twaalf beschikbare agents mee naar het slagveld, om daar af te rekenen met alles dat kwaadaardig is. Dit vindt plaats in een futuristische versie van Seoul in Zuid-Korea. Een stad die enerzijds enorme hoge gebouwen kent, maar waar anderzijds ook nog ruimte is voor traditionele tempels. Het combineren hiervan resulteert in een unieke setting, waar je als speler veel kunt ontdekken.

Agents of Mayhem Screenshots 1

Als Agents of Mayhem moet je het opnemen tegen de vijanden van LEGION, een organisatie die er op uit is om de wereld te veroveren. Want wat doe je anders als een badguy met een grote hoeveelheid hersenen. Het stoppen van Legion gaat niet over één nacht ijs en in je avontuur zul je dan heel wat missies voorgeschoteld.

In die missies is het zaak om gebruik te maken van de verschillende mogelijkheden die de Agents te bieden hebben. Tijdens de E3 hebben we de game kunnen spelen en konden we met vier van de twaalf Agents aan de slag. Het is daarbij voor de hand liggend dat je agenten kiest op basis van hun speelstijlen. Een team dat bestaat uit bijvoorbeeld een sniper, een assault rifle-expert en iemand die er fysiek op los beukt, is over het algemeen goed gebalanceerd. Je kunt op elk gewenst moment tussen de Agents wisselen en op die manier ook diverse combo’s maken. Een andere bijkomstigheid is dat Agents een special opbouwen naar aanleiding van hun prestaties. Met het activeren van zo’n special ben je in één klap supereffectief. Handig om te activeren wanneer je met eindbazen te maken hebt of wanneer je omringd wordt door een groot aantal vijanden.

Tot slot kent de game humor. Het lijkt niet zo over de top te zijn als bij de laatste Saints Row-games, maar het probeert wel heel duidelijk absurd te zijn. Het tekenfilmachtige uiterlijk versterkt dat ook nog eens.

Agents of Mayhem Screenshots 3

Waarom wel?

Het is een game die toegankelijk lijkt te zijn. Toen ik hem een half jaar geleden op de E3 speelde zat ik er gelijk in. Het is zo’n titel met lekker veel actie en door de variatie tussen de helden lang speelbaar kan zijn. De visuele stijl is tof en de actie is lekker over de top.

Agents of Mayhem Screenshots 2

Waarom niet?

De vraag bij een game als deze is hoe lang het leuk blijft. Ik had op een gegeven moment bij Saints Row echt mijn buik vol en het is te hopen dat deze game leert van die fouten. Hoe gaat de ontwikkelaar er voor zorgen dat niet elke missie gewoon een kwestie van meer van hetzelfde is?

67457