De pure kunst van de tool-assisted speedrun
Door Rob Di 24 feb 2015

De pure kunst van de tool-assisted speedrun

Don't try this at home kids!

‘Hoi Rob, ik wil dat jij je in deze scene verdiept en er een mooi artikel bij schrijft met deze video erbij.’ Dat kreeg ik van Jelle in de mailbox vandaag. Prima, gaan we dat toch even doen? Vervolgens bekijk ik het filmpje en valt mijn onderkaak op mijn toetsenbord. Mijn spreekwoordelijke onderkaak dan he, anders kon ik nu naar de dokter. Maar toch. Ik aanschouw het ziekste Super Mario World level dat ik ooit gezien heb, dat door een speler foutloos uitgespeeld wordt. Kijk eerst het filmpje hieronder even, dan weet je waar ik het over heb.

Je begrijpt uiteraard dat dit geen reguliere levels uit de game zijn. Ik weet bijvoorbeeld van Kevin dat hij Super Mario World van voor tot achter uitgespeeld heeft, maar hoezeer ik zijn game skills ook waardeer, ik kan me moeilijk voorstellen dat hij dergelijke levels heeft weten te voltooien op jonge leeftijd. Nee, het betreft hier dan ook een zogenaamde tool assisted speedrun; demo’s van zelf gemaakte levels die door middel van bepaalde tools en hacks gespeeld kunnen worden door speedrunners.

Hoe werkt het?

Maar hoe werkt dat nou precies? Ik zal proberen het je uit te leggen. In principe kun je stellen dat games een bepaalde manier hebben om zo snel mogelijk uitgespeeld te worden. Als dat niet zo was, hadden we immers überhaupt geen speed runners. Tool-assisted speedrunners proberen de perfecte knoppen input te vinden die er voor zorgt dat een game zo snel mogelijk uitgespeeld wordt. Hiervoor gebruiken ze emulators (de tools als het ware), wat ze in staat stelt om gemakkelijk secties van een game opnieuw te kunnen spelen (‘trial and error’) en waarmee ze games bovendien in slow motion kunnen spelen. Hierdoor kunnen ze de gewenste controller input tot op het frame nauwkeurig afstellen.

tool assisted speedrun

Voor Super Mario World specifiek bestaat er een hele community die dergelijke ‘hacks’ in elkaar zetten en met elkaar delen. Het mooie aan deze speedruns is dat hackers ze ook openbaar maken voor anderen, zodat zij zich kunnen wagen aan de belachelijk pittige levels. In het geval van Item Abuse 3 (die je hierboven ziet) is echter zelfs de community zwaar onder de indruk van de moeilijkheidsgraad van de levels. Een greep uit de reacties: ”jesus christ what universe have i stepped into”, ”Since when did God have the spare time to make and train on His own parkour course?” en “this hack is the most creative, difficult, and hilarious pit hack I’ve seen.”

Super Smash Bros. meets Dragonball Z

Overigens was het fenomeen tool-assisted speedruns (vaak afgekort tot TAS) mij niet geheel onbekend. Onlangs kwam ik al eerder in aanraking met dergelijke video’s, toen ik een wedstrijd in Smash Bros. Brawl zag die van een ongekend hoog niveau was. Na enig speuren kwam ik erachter dat deze demo’s ook met tools gemaakt werden. Als speler zul je ze dus nooit kunnen nabootsen, maar feit blijft wel dat het er ongelofelijk vet uit ziet.

Er zijn talloze TAS-video’s, die je terug kunt vinden op YouTube en op sites als tasvideos.org. Die laatste is de grootste community op het gebied van tool-assisted speedruns, en hier vind je video’s van allerlei games. Van klassiekers als Kid Icarus en Arkanoid tot recentere voorbeelden zoals New Super Mario Bros. Wii en Braid. Het is absoluut de moeite waard om eens wat van die speedruns te bekijken, maar onthoud wel: ze zijn altijd gemaakt met behulp van speciale tools. Met andere woorden: Do not try this at home kids!

26008