Call of Duty WWII – Alles dat we weten
Door Jelle Do 15 jun 2017

Call of Duty WWII – Alles dat we weten

Call of Duty WWII is één van de grote knallers van deze E3. Nadat de serie vele jaren achter de feiten aan liep en fans volledig klaar waren met de futuristische setting, gaat Call of Duty WWII terug naar de basis van de reeks: de Tweede Wereldoorlog. Vergis je echter niet, het is nog altijd een Call of Duty-game. Dat betekent dat de titel vol zit met cinematische momenten, en dat de multiplayer sneller en intenser is dan in Battlefield 1. Maar het sliden, wall runnen en double jumpen behoort tot het verleden.

Met de grote onthulling op de E3, en het vrijgegeven van gameplay-beelden en informatie is er het één en ander duidelijk geworden. Voor het gemak zetten we dan ook alles op een rijtje van wat we nu weten.

Call of Duty WWII komt uit op 3 november

De game komt dan uit op de pc, Xbox One en PlayStation 4. Die laatstgenoemde zal het platform zijn waarop DLC tijdelijk exclusief is.

Call of Duty WWII

De game wordt gemaakt door Sledgehammer Games

Dit is hun tweede Call of Duty-game, de eerste titel was Advanced Warfare. Daarvoor hielp de studio bij het ontwikkelen van andere games.

De strijd vindt plaats in West-Europa

Enkel in de multiplayer zul je strijdvelden tegenkomen die zich elders in de wereld bevinden.

Je speelt met Ronald ‘Red’ Daniels

Wellicht dat er later ook andere personages zijn die je tegenkomt, maar in de onthullingen tot nu toe staat de negentienjarige Red centraal. Red komt uit Texas en is volgens de ontwikkelaar een gewone jongen. Daar is bewust voor gekozen, omdat het verhaal van Red er één kan zijn uit duizenden. Het is een knul die onder het mom van strijden voor vrijheid zich heeft opgegeven voor de grootste oorlog ooit. Hij kent geen speciale trainingen, hij is geen supersoldaat. Het is een Amerikaanse man in een wereld die hij niet kent, met een wapen in zijn handen, en de wil om te overleven.

De bruutheid van de oorlog

In de getoonde gameplay op de E3 is duidelijk geworden dat de omstandigheden waarin Red moet overleven zeer zwaar zijn. Red en zijn maten rennen van cover naar cover, terwijl er kogels door de lucht suizen, granaten ontploffen, houtsplinters rondvliegen en er flink geschreeuwd wordt.

Health komt niet automatisch terug

In een Call of Duty-game ben je gewend dat wanneer je geraakt wordt, je gewoon even achter een muurtje kunt gaan staan totdat alles weer in orde is, en je vervolgens door kunt gaan. In Call of Duty WWII werkt dat anders. Als je geraakt wordt, moet je de hulp van je medestrijders inschakelen en hen vragen om je te verzorgen. Dit moet ervoor zorgen dat je minder roekeloos te werk gaat.

Nog steeds scripted

Wat niet veranderd is, is dat de game nog altijd erg scripted is. Pas als je bepaalde dingen doet, gebeuren de volgende. Zo kwam in de demo een tank heel duidelijk op het toneel zodra Red een onzichtbare lijn passeerde, en stort een gebouw precies in wanneer Red daarin zit. Het zorgt voor een spectaculair geheel, maar als je dat irritant vond aan voorgaande games, dan zal dat nu niet anders zijn.

Multiplayer beta komt op 25 augustus

Dan de multiplayer, wat toch wel de belangrijkste modus gaat zijn. Voordat we in de details duiken is het goed om te weten dat je deze voor release al kunt proberen. Op 25 augustus begint voor PlayStation 4-spelers de multiplayer beta, en op de Xbox One een week later. Door de game te pre-orderen krijg je automatisch toegang tot de beta.

beta

Tempo ligt hoog

Hoewel de multiplayer niet zo achterlijk snel is als de voorgaande games, is het nog altijd een snelle game. Je zult snel neergeschoten worden en respawnen, en via sprintjes altijd binnen de kortste keren midden in de strijd staan.

Division in plaats van Create a Class

Het traditionele Create a Class-systeem uit de Call of Duty-games wordt vervangen door Divisions. Elke Division kent zijn eigen Division-skill, wat de vervanger is van Perks. De Infantry Division heeft bijvoorbeeld de skill Infantryman III (twee extra attachments voor je primary weapon en één attachment voor je secondary) en de skill Steady. Met Steady kun je langer sprinten en ben je immuun voor shell shock en tactical equipment.

Er zijn in totaal vijf divisions. Naast Infantry heb je Airborne, Armored, Mountain en Expeditionary. De onderstaande trailer vertelt veel over de verschillende Divisions en de voordelen per Division.

War Mode brengt diepgang naar de multiplayer

Hoewel modi als Team Deathmatch en Domination straks het meest gespeeld gaan worden, probeert de ontwikkelaar met War Mode wat diepgang te brengen binnen de multiplayer. Het is een modus waarin je een serie aan objectives krijgt, en bij elk objective in een intens gevecht komt. Het is eigenlijk een modus waarin je diverse andere modi in één hebt. Zo heb je stukjes Hardpoint waarbij je een punt moet veroveren, momenten waarbij je een tank moet coveren om te laten rijden, wat doet denken aan Safeguard en ga zo maar door. Het mooie aan deze modus is dat je telkens midden in de strijd zit.

Ontmoet je vrienden in Headquarters

Het laatste wat nog tof is om te noemen, is de introductie van Headquarters. Het is eigenlijk een virtuele lobby, waar je zo’n 48 spelers in ziet rondlopen en waar je op een schietbaan kunt oefenen voordat je aan een potje begint. Een leuke manier om virtueel met je vrienden te hangen voordat je losgaat.

Call of Duty WWII Headquarters
73990