Arms Review – Een uitstekend vechtsysteem
Door Jelle Zo 18 jun 2017

Arms is een vechtgame zoals ik nog nooit heb gespeeld. Het ietwat vreemde karakter van de game maakte me in het begin wat sceptisch, maar na een paar potjes spelen was ik eigenlijk al verkocht. Het heeft diepgang, variatie en een hoge funfactor. Dat laatste zorgt ervoor dat het eigenlijk helemaal niet erg is als je een potje verliest, omdat je gewoon voldoening uit het gevecht zelf haalt. Het enige minpunt van Arms is dat het een lange en interessante singleplayer-modus mist.

Toffe stijl
Unieke manier van vechten
Diepgang dankzij verschillende personages en tactieken

Mist iets van een Story-achtige modus

Als ik heel eerlijk ben: ik had van tevoren niet al te hoge verwachtingen van Arms. Het voelde voor mij altijd als een game die na de lancering zou worden uitgebracht om zo wat leegte in het releaseschema op te vullen. Dat is de reden dat ik überhaupt met de game aan de slag ben gegaan. Je hebt immers een Switch om op te spelen.

En zoals wel vaker, zat ik er helemaal naast. Mijn tegenzin verdween na het spelen van een aantal potjes als sneeuw voor de zon. Arms blijkt in de praktijk een verdomd leuke boksgame te zijn, waar veel diepgang in te vinden is en waarin het spelen van losse potjes voor uitstekend vermaak zorgt.

Arms Screenshots 2

De kracht van de game zit hem in de armen van de diverse personages, waardoor de naam van de game ook perfect verzonnen is. Deze kunnen enorm lang uitgerekt worden om zo de tegenstander op afstand te slaan. Zodoende ben je nooit echt veilig voor impact en zul je merken dat je in de diverse arena’s continu op je hoede bent. Je rent rond, je springt over obstakels heen en als je van een afstand een vuistslag ziet aankomen, dan kun je alsnog die aanval op tijd blocken. In de basis zit al behoorlijk wat diepgang, en dat wordt nog eens vergroot door het feit dat je aan het begin van elke ronde de keuze hebt uit drie verschillende soorten vuisten. Verschil zit hem daarbij in de kracht van impact en de snelheid waarmee je slaat. Dat geeft dus weer een beetje extra diepgang. En dan heb je tot slot nog te maken met de verschillende personages. Elke vechtersbaas heeft weer zijn eigen voor-en nadelen en levert ruimte op voor verschillende speelstijlen.

Toch is het de basis die zo sterk is. Arms is echt een strategisch spelletje, waarbij je continu aan het kijken bent hoe je aanvalt. Als een tegenstander besluit om zijn rechter vuist te gebruiken om te slaan, dan kun je op dat moment snel naar links springen en terwijl zijn rechterhand nog in beweging is met jouw linker vuist uithalen. Geef je die slag vervolgens wat effect mee, dan kun je op die manier vol het gezicht van je tegenstander raken en is hij eventjes verdoofd. Blocken kon hij niet, omdat hij zijn arm uit had geschoven. Als dat lukt, dan gebruik je vervolgens snel je rechterarm om op die manier snel een combo op te bouwen en zo het gevecht jouw kant op te trekken. Heb je echter te maken met iemand die constant alles blockt, dan heb je nog een grab attack, waarmee je door de verdediging heen gaat en de vijand naar je toe trekt om daar wat schade uit te voeren.

Arms Screenshots 7

Tel hier de diverse power-ups die regelmatig in de arena’s verschijnen, en de mogelijkheid om energie op te bouwen voor een superaanval bij op, en je hebt een game die met zijn vechtsysteem absoluut zijn mannetje staat. Tegen de computer vechtend heb ik echt al een berg aan verschillende tactieken gezien, die stuk voor stuk een andere aanpak vereisen. Online zal dit alleen maar meer het geval zijn, met spelers die de fijne kneepjes van de game leren kennen. En ja, daar zal ik gruwelijk afgemaakt worden. Maar op de één of andere manier kan ik het waarderen. Mijn eerste potjes in Arms heb ik ook op een niveau gespeeld dat eigenlijk te hoog voor mij was en ik ben zodoende zó hard afgemaakt dat het pijn doet. Gek genoeg heb ik daarvan genoten. Het was simpelweg tof om te zien hoeveel mogelijkheden er in de game zijn en dat heeft me alleen maar gemotiveerd om meer dingen te proberen.

Het enige minpunt dat Arms heeft, is het gebrek aan echt toffe modi. Je hebt een standaard Arcade-achtige modus, waarbij je de verschillende vechtersbazen die de game telt één voor één moet verslaan, maar dat heeft verder nauwelijks aankleding. Verder heb je dus een online modus met verschillende mogelijkheden, en wat party-game achtige dingen, die wel geinig zijn, maar ook niet echt de leegte van de game op kunnen vullen. Het had tof geweest als de game iets extra’s had. Iets waar je in je eentje tientallen uren mee zoet had kunnen zijn. Nu is het vooral een serie van losse gevechten. Die zijn uitstekend omdat het vechtsysteem goed werkt, maar met games als Injustice 2 en Tekken 7 zijn we qua diepgang wel wat verwend geraakt, en weet Arms niet aan dat soort verwachtingen te voldoen.Arms Screenshots 4

Je een Switch hebt en een unieke vechtgame wilt beleven

Je in vechtgames veel waarde hecht aan extra modi, zoals een story-modus

74043